;

به نقل از رس فیلم>

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس توضیح داد: کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما بعد از اختلافات چند سال گذشته بر سر فعالیت این خانه و در نهایت انشعاب حاصله، به ۲ شاخه تقسیم و در عمل دارای دو اساسنامه شد که یکی از آن ها مصوب هیأت رسیدگی به موسسات و مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ثبت شرکتهاست که به تعبیری جزو ۱۱ صنفی است که توانست در بحبوبه اختلافات، از وزارت ارشاد مجوز فعالیت دریافت کند و دیگری همان اساسنامه قدیم است که در حال حاضر مجددأ ملاک فعالیتهای کانون طی دوران بازگشایی خانه سینما شده و متأسفانه هنوز در جایی مورد ثبت واقع نشده است.

بابویهی ادامه داد: ظرف چند ماه گذشته، به رغم وجود داشتن مسیر کاملأ قانونی برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت ارشاد، مدیران خانه سینما بنا به دلایل نامشخص و غیر شفاف، مذاکراتی با مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت دادند تا صنوف تابعه این خانه تحت عنوانی جدید به نام «انجمن صنفی کارگری شهر تهران» در این وزارتخانه ثبت شوند.

وی با اشاره به ابهامات فراوان درباره عنوان جدید صنوف سینمایی و محدودیت جغرافیایی آن گفت: برای ثبت در وزارت کار مقرر شد علاوه بر برخی تغییرات مورد لزوم اساسنامه هر صنف، ملاحظات آن وزارتخانه نیز در اساسنامه صنوف خانه سینما لحاظ گردد که به همین دلیل از سوی شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان، مجمع عمومی دور دوم فوق العاده کانون با دستور کار تصویب تغییرات اساسنامه، عصر روز دوشنبه ۱۶ آذرماه در تالار اسوه تشکیل شد.

وی اضافه کرد: در کنار برخی تغییرات که شامل حدوداً دو سوم اساسنامه شده و بیشتر بر استقلال حرفه ای اعضا تأکید دارد می بایست پیش از هر گونه سخنی، ابتدا بندی مغفول مانده  مورد توجه جدی قرار می گرفت که به صراحت مشخص نماید تشکیل مجمع عمومی قوف العاده که به تغییر اساسنامه و یا حتی انحلال کانون مربوط می شود با حضور چند نفر از اعضا رسمیت پیدا می کند و آیا جلسه ای تنها با حضور ۳۶ نفر از مجموع ۲۲۰ عضو این کانون که از بین آن ها ۷ نفر در اواسط جلسه سالن را ترک کرده و جمعیت حاضر در مجمع به ۲۹ نفر کاهش می یابد اساساً برای تصویب تغییرات یک اساسنامه صنفی وجاهت قانونی دارد یا خیر؟

بابویهی اظهار داشت: از آنجا که عدم پیش بینی تعداد اعضای حاضر در مجمع عمومی فوق العاده برای تغییر اساسنامه و یا انحال کانون از جمله اشکالات حقوقی و خلاهای موجود در اساسنامه فعلی است و ممکن است شورای مرکزی در هر مقطعی به دلخواه خود، با تکیه بر همین موضوع و با تعداد انگشت شماری از اعضا مبادرت به اتخاذ تصمیماتی نماید که به صلاح کانون نباشد، اینجانب و جمعی از اعضای حاضر در جلسه ابتدا خواستار اصلاح این بند شده و مراتب اعتراض خود را به حضور اندک اعضای کانون در مجمع اعلام داشتیم؛ اما متأسفانه به رغم مخالفت ۱۱ تن از اعضای حاضر در مجمع، برگزار کنندگان جلسه تغییرات اساسنامه کانون فیلمنامه نویسان را تنها با ۱۸ رأی به تصویب رساندند و توجهی به اعتراضات نکردند!

این سینماگر خاطر نشان ساخت: اساسنامه قبلی خانه سینما بدون اصلاح بند مربوط به تعداد نفرات برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده، فاقد اعتبار حقوقی است و می بایست قبل از هر تصمیم گیری ابتدا این موضوع مورد توجه و تصویب اعضا قرار می گرفت؛ اما به نظر میرسد که تغییرات اساسنامه تنها در اختیار تعداد محدودی از اعضا قرار گرفت تا به سرعت رأی گیری به عمل آید؛ حال چرا و به چه علت توجهی به اعتراضات سایرین نشد پرسشی است که شورای مرکزی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

 

 

 



 

نوشته: admin2
تاریخ: 18 آذر 1394
بدون نظر